ساخت آبنمای سنگی در باغ ویلا

ساخت آبنمای سنگی در باغ ویلا:

محوطه سازی در باغ ویلا با استفاده از آبنماهای سنگی به شدت مورد توجه صاحبان باغ ویلا قرار گرفته است. از این رو در بیشتر باغ ویلاهای اطراف تهران مانند شهریار و ملارد و یا محمدشهر شاهد ساخت آبنماهای سنگی در طرح های مختلف هستیم.

ارتفاع و اندازه مناسب آبنمای سنگی:

آبشارها و آبنماهای سنگی در شکل ها و سایزهای متفاوتی ساخته می شوند و زیبایی محوطه را چندین برابر می کنند . آبشار نقش یک نقطه کانونی را در محوطه شما ایجاد می کند و به همین دلیل باید در اندازه و ارتفاع آن دقت لازم را داشته باشیم .

 باید در نظر داشته باشید که اگر برای حیاط منزل خود می خواهید آبنمای سنگی طراحی کنید باید مطابق متراژ حیاط ،اندازه آبشار را مشخص کنید. برای محوطه باغ ویلا ها و حیاط های کوچک آبشارهایی که ارتفاعشان پایین می باشد مناسب است تا در این محوطه ها صدای آب، محیطی دلنشین و آرام را ایجاد کند.

به همان اندازه که ارتفاع آبشارها بیشتر می شود حوضچه زیر آبشار هم باید بزرگتر شود و در نتیجه هزینه بیشتری برای ساخت لازم می باشد.در سال های اخیر در منطقه شهریار باغ ویلاهای بسیار لوکسی ساخته شده است که با استفاده از آبشار و آبنماهای شیک محوطه سازی شده اند که میتوانید در لیست باغ ویلاهای املاک سها مشاهده نمایید.

وسایل لازم  برای ساخت آبنمای سنگی:

وسایل لازم  برای ساخت آبنمای سنگی، چاه فاضلاب، پمپ آب و لوله می باشد، حوضچه آبریز آبشار را به مسیر فاضلاب وصل نمایید تا در صورت نیاز راحت تر تمیز شود. .  

  1. سنگ: برای ساخت آبنمای سنگی می توانید سنگ مورد نظر خود را با شکل ها و سایزهای مختلف از طبیعت پیدا کنید.
  2. پمپ شناور: یک پمپ شناور آب با قدرت 12 گیگاهرتزی برای یک آبشار کوچک مناسب می باشد .
  3. لوله آب: یک لوله آب با قطر 3 الی 4 سانتی متری برای یک پمپ آب 12 گیگاهرتزی مناسب است.
  4. بند چرمی: برای بستن و ثابت نگه داشتن سنگ ها روی همدیگر.
  5. شن و ماسه و بیل 

اکثر صاحبان باغ ویلا در محمدشهر  به دلیل آب و هوای مطبوع این منطقه تمایل دارند که از آبشار های سنگی در باغ ویلای خود استفاده کنند

ساخت آبشار سنگی برای محوطه حیاط:

  • سنگ های تزیینی: بعد از مشخص کرن طرح، با بندهای چرمی و یا پلاستیکی بسته می شوند و برای این که بندهای چرمی پنهان شوند از سنگ های خاص و کوچک استفاده می کنند.
  •  سنگ های آبریز: سنگ های آبریز، آب را به طور مستقیم هدایت می کنند و باید سطحی صاف و لبه های تیزی داشته باشند تا  درون حوضچه ریخته شوند. 
  •  سایر سنگ ها: ساختار اصلی آبشار را تشکیل می دهند.

 ساخت حوضچه آبریز آبنما:

برای طراحی این حوضچه باید علف های هرز را از محوطه جدا نمایید و طرح مورد نظر خود را با چوب بکشید و در مرحله بعد شروع به کندن حوضچه آبریز کنید و یک عمق مناسب ایجاد نمایید همچنین اگر عمق زیادی کنده شد می توانید آن را با شن پر کنید.