انواع گلخانه

انواع گلخانه

باغداری و کشاورزی جز مشاغلی می باشند که جوانان به دلایل سختی های زیادی که در این شغل وجود دارد خیلی مشتاق نمی باشند و همچنین در نظرشان کسب درآمد خوبی ندارد.اما باید بدانید اگر به روش درست و با برنامه ریزی دقیق وارد این محیط کاری شوید سود زیادی را به دست می آورید. یکی از روش های شغل کشاورزی ،کشاورزی گلخانه ای می باشد که افراد به صورت حرفه ای و متخصص وارد این حیطه کاری می شوند و سود زیادی را کسب می کنند.به طوری که بسیاری از افراد در باغ ویلا های خود بخش از فضا را به این کار اختصاص داده اند.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم شما را با انواع گلخانه در قیمت های مختلف که هر کدام مناسب کاشت یک نوع محصول می باشد آشنا کنیم:

  1. گلخانه های تولید گل و گیاهان زینتی برای تولید گل های شاخه بریده از جمله: گلایول،داوودی،رز و ژربرا می باشد.
  2. سالن های گلخانه ای برای تولید قارچ صدفی و قارچ دکمه ای
  3. گلخانه های تولید سبزی از جمله محصولات بادمجان، فلفل، طالبی، سبزیجات برگی، توت فرنگی، سبزیجات فرنگی شامل شاهی، ریحان و...می باشد.

از نظر نوع سازه گلخانه ها به دو دسته سنتی یا چوبی و فلزی یا مدرن تقسیم می شود.

  • گلخانه هاي چوبي

گلخانه های چوبی اسکلت اصلیشان چوب با پوشش پلاستیک می باشد. تهویه مناسب و سیستم گرمایی ندارد و ارتفاع آن ها 2 تا 3 متر می باشد. به دلیل ارتفاع پایین برای کشت محصولات گوجه فرنگی و خیار و ... مناسب نمی باشند.یکی از مزیت های این گلخانه قیمت پایین احداث هر واحد می باشد اما محیط داخلی آن برای رشد گیاهان نامناسب می باشد. و همچنین میزان تولید در واحد سطح در مقایسه با گلخانه های جدید کم می باشد، به همین دلایل این گلخانه ها گسترش پیدا نکردند و گلخانه های مدرن جایگزین آن ها شدند.

  • گلخانه هاي فلزي يا مدرن

همانطور که از اسم گلخانه های فلزی مشخص است اسکلت آن ها  از فلز می باشد که با پلاستیک های ضد اشعه ماورا بنفش پوشش داده می شود. ارتفاع گلخانه های مدرن بیشتر از 5.4 متر است و به دلایل شرایط مناسب رشد گیاهان در این واحد زیاد می باشد و همچنین دارای سیستم گرمایشی و تهویه مناسب است.قطعات در این گلخانه ها به وسیله پیچ و مهره اتصال و یا جوش داده می شوند.باغ ویلاهای موجود در شهریار و ملارد و محمدشهر با گلخانه های فلزی و یا مدرن زیبایی طراحی شده اند.

هزينه واحد گلخانه هاي پرتابل نسبت به سيستم جوشي 15 الی 20 درصد بيشتر است ولي نصب آن آسان تر و تغييرات در سازه راحت تر است.