هرس درختان

هرس درختان


هدف از هرس درختان را می توان تنظیم اندازه گیاه، دادن شکل و فرم دلخواه به گیاه و بهبود کارایی یا باروری گیاه دانست چرا که هرس گیاهان تاثیر مستقیمی بر موارد گفته شده خواهد داشت.هرس به معنای حذف کردن قسمت هایی از گیاه مانند جوانه ، شاخه ، برگ و گل برای ایجاد تعادل بین مراحل جنسی و رویشی می باشد.
تکنیک های هرس:

هرس یکی از مهم ترین بخش های باغبانی محسوب میشود که دارای تکنیک های ویژه ای می باشد.در هرس تاج گیاه باعث می شود تا تعداد نقاط رشد کاهش پیدا کند و استفاده از ازت و سایر متریال ضروری بیشتر می شود.همچنین استفاده از هیدرات های کربن کاهش پیدا میکنند.پس به این نتیجه خواهیم رسید که هرس تاج گیاهان رشد رویشی را تحریک و افزایش میدهد و با کاهش رشد زاییشی همراه خواهد بود.


روش های هرس کردن:


هرس شاخه: هرس در گیاهان به دو شکل سرزنی و حذف کامل انجام میگیرد.هرس به صورت سرزنی به صورت حذف قسمت انتهایی شاخه های اصلی یا تنه انجام میشود اما حذف کامل یعنی بریدن شاخه ها از تنه اصلی به صورت کامل.
هرس پوست: هرس پوست در فصل رویشی گیاه صورت میگیرد که با زخم کردن یا حذف پوست همراه است.روش های مختلفی برای هرس پوست وجود دارد که میتوان به شکاف زنی حلقه زنی و طوقه برداری اشاره کرد که هر کدام دارای روش های متفاوتی هستند.
هرس گل و میوه: برگ یا میوه یک درخت با فتوسنتز آن گیاه یا درخت رابطه مسقیم دارد اگر میزان گل ها یا میوه های درختی کاهش پیدا کند در نتیجه میزان مواد مغذی که به گل ها یا میوه های درختان میرسد قطعا بیشتر خواهد بود.


زمان انجام هرس:


در طول سال دو زمان ایده آل ترین تایم برای هرس گیاه یا درختان محسوب میشود.هرس زمستانی معمولا در زمان خزان گیاه یا درخت صورت میگیرد اما در تمام طول پاییز و زمستان امکان پذیر می باشد و هرس تابستانی با توجه به عوامل محیطی در زمان های مختلفی صورت میگیرد که این تایم از اردیبهشت شروع شده و تا تیر ماه ادامه خواهد داشت.


اهداف هرس کردن درختان:

  • فرم دادن درختان
  •  حذف شاخه هاي ضعیف و شکسته
  • هرس درختان به شکل های خاص و زینتی 
  •  حذف  پاجوش ها و ريشه جوش ها و نرك ها و تنه جوش ها و ساير شاخه هاي ناخواسته
  • تنك كردن گل ها و ميوه ها و متعادل كردن بار درخت به گونه اي كه درخت دچار سال آوري نشود.
  •  برقراری تعادل میان اندام زمینی و اندام هوایی
  •  توزيع مناسب شاخه ها در همه ی جهت ها به طوری كه همه شاخه ها به طور يكنواخت از هوای تازه و نور خورشيد  بهره بگیرند.

برای خرید باغ ویلا در شهریار و خرید باغ ویلا در ملارد و خرید باغ ویلا در محمدشهر با مشاوران مجرب املاک سها که در این زمینه چندین سال تجربه دارند مشورت کنید.