معرفی فرخ آباد و شهرک زیبادشت

به لحاظ جغرافیایی این شهرک جنوبی ترین شهرک شهرستان کرج در مسیر جاده شهر ماهدشت و مرز بین شهرستان کرج و شهر صفادشت از توابع استان تهران واقع گردیده است.

فرخ آباد و زیبادشت از جنوب به روستای یوسف آباد قوام از توابع شهرصفادشت و ازشمال به شهر مشکین دشت و محمدشهر از غرب به منطقه عباس آباد از توابع محمد شهر و از شرق به منطقه خوشنام و پایگاه هوایی فتح محدود می شود.

این شهرک با بیش از یکهزار و شصد و چهل هکتار وسعت دارای پلاک چهار اصلی از ثبت املاک کل کشور و دارای جمعیتی حدود ده هزار نفر است که به لحاظ بافت جمعیتی به سه قشر عمده که از بومیان اصیل فرخ آباد با قدمتی بیش از چهارصد سال و مهاجرین نیشابوری حدود هفتاد سال  و مهاجرین زنجانی بیش از سه دهه قبل جمعیت این روستا را تشکیل می دهند.

با توجه به اراضی و باغات موجود در اطراف روستا شغل اصلی مردم منطقه کشاورزی بوده و محصولاتی از قبیل گیلاس - زردآلو - گوجه سبز - سیب - گلابی و نیز تولید درختان غیرمثمر و تولید سیفیجات از قبیل گوجه فرنگی - خیار  انواع کلم و سایر محصولات می باشد.

عمده ترین منطقه صنعتی در این روستا منطقه صنعتی داشلجه و شهرک صنعتی ولیعصر با حدود یکصد واحد تولیدی است.

به لحاظ تاریخی در این روستا چهار دوره مهم را میتوان مشاهده کرد که دو بنا از آنها 3 تا 4دهه پیش تقریبآ از بین رفته است.

1)غلامعلی تپه در جنوب روستا واقع شده و گمان میرود محل سکونت اولین ساکنین این منطقه بوده و با توجه به یافته های باستان شناسی از قبیل سفالینه های اخرایی رنگ مربوط به یکهزار سال قبل بوده است.

2) زال تپه که در ساماندهی منطقه باغ ویلایی زیبادشت خاک برداری شده و در حال حاظر هیچگونه آثاری از آن به چشم نمی خورد و باقیمانده به زمین کشاورزی و راه عبور و مرور تبدیل شده است.

3) دیوار و برجک نگهبانی مربوط به قلعه فرخ آباد که در حال حاضر تنها قسمتی از آن باقیمانده است.

4) حمام قدیم همانطوریکه در روستاهای قبل از دوران صفویه نیز مشاهده شده ، یک آبادی شامل یک میدان مرکزی بوده که در در اطراف این میدانگاه بناهای چون حمام عمومی ، عبادتگاه و ابنیه عمومی مشاهده میگردید.

حمام قدیمی روستای فرخ آباد که از آجرهای چهارگوش و همینطور ساروج به عنوان ملات استفاده شده بود. که بر اثر فرسودگی و عدم مرمت حدودا اواخر سالهای 1357 تخریب و در قسمتی از آن مسجد جامع  احداث که بعنوان زینبیه استفاده می شود.

شهرک زیبادشت به دو قسمت شهرک زیبادشت شمالی و زیبادشت مرکزی تقسیم بندی شده است

به لحاظ تغییر کاربری در منطقه بافت مسکونی میتوان برترین باغ ویلاهای منطقه شهریار و کرج در این دو مجموعه مشاهده کرد

شهرک زیبادشت شمالی شامل 180 قطعه زمین با کاربری باغ ویلا بوده که زیباترین باغ ویلا ها در این شهرک میباشد همچنین این شهرک با نگهبانی 24 ساعته و با کنترل ورود و خروج باعث منطقه ای امن و سکونت دائم را ایجاد کرده است

خیبان های اصلی این شهرک دارای عرض 20 و 18 متری میباشد وکوچه های فرعی این شهرک همگی 8 متری میباشد که در دو طرف این خیابان ها درختان سر به فلک کشیده ارامش خاصی را ایجاد میکند

دهیاری منطقه زیباشت برای هر متراژ زمین حدود 350 متر ویلا در نظر گرفته شده که به هر میزان اضافه بنا طبق کمیسیون ماده 100 میزان خلافی را محاسیه میکند

شهرک ویلایی زیبادشت مرکری نیز همچون زیبادشت شمالی بوده که نسبت به ان وسعت بیشتری را دارا  و در حدود 400 قطعه میباشد و اکثر باغ ویلا های موجود با بناهای قدیمی منطقه ی بکری را ایجاد کرده است

باغ ویلا ها در این مناطق از رنج قیمت یک میلیاردوپانصد با متراژ1000 متر شروع و تا بیست میلیارد نیز در ای دو مجموعه قابل واگزاری میباشد