روف گاردن

روف گاردن

سقف سبز یکی از زیباترین تکنولوژی های مدرنی است،که علاوه بر زیبایی، بسیار کارآمد می باشد.برای ایجاد روف گاردن یا بام باغ لازم است تا از متریالی با وزن پایین و مقاومت بالا استفاده شود و برای گرفتن نتیجه بهتر ، لازم است از متخصصین این زمینه مشاوره بگیرید چرا که این کار امری تخصصی و مهندسی می باشد.
یکی از مزایای وجود پوشش گیاهی در پشت بام را میتوان صرفه جویی در انرژی دانست.چرا که وجود این پوشش گیاهی باعث کاهش از دست دادن گرما در زمستان می شود.همچنین تابش نور مستیم آفتاب به روف گاردن نقش مهمی در ایجاد پوشش گیاهی در پشت بام داشته و میتواند فضایی آرام و شخصی برای استراحت و پذیرایی و پرورش گیاهان باشد. برای ایجاد روف گاردن رعایت یک سری از اصول الزامی به شمار میرود که در این مقاله به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد:


انتخاب خاک برای روف گاردن:

انتخاب خاک روف گاردن در باغ ویلا ها بسیار حائز اهمیت است چرا که باید وزن آن از حد نرما پایینتر باشد و توانایی جذب آب در آن نسبت به حد نرمال بیشتر باشد. همچنین خاک در روف گاردن باید دارای مواد مغذی باشد.


انتخاب مصالح برای روف گاردن:

در انتخاب مصالح برای روف گاردن باید دقت داشت که علاوه بر مقاومت و زیبایی دارای وزن کمتری نسبت به دیگر مصالح باشند.


تقسیم وزن در روف گاردن:

در مهندسی عمران میانگین وزنی که برای بارش برف در نظر گرفته میشود حدود 50 کیلومتر مربع میباشد که در ایجاد روف گاردن نیز همین عدد را مبنا قرار میدهیم با این تفاوت که باید برنامه ریزی دقیقی برای تقیسم وزن بر تمامی سطوح پشت بام در نظر گرفت تا بیشتر وزن بر یک نقطه متمرکز نشود و خرابی به بار نیاید.


انتخاب گیاه برای روف گاردن:

تمام اقدامات انجام شده برای ایجاد محوطه سبزی زیبا در پشت بام صورت میگیرد پس باید در انتخاب گیاهان مورد استفاده دقت زیادی به خرج داد.معمولا گیاهانی برای روف گاردن مورد استفاده قرار میگیرند که میزان رشد ریشه آنها کنترل شده باشد و در مقابل نور مستقیم آفتاب و بادهای شدید در ارتفاع  مقاومت داشته باشند.