نحوه باغداری در فصل بهار

فصل بهار در باغداری یکی از فصول مهم به شمار میرود.اقدامات لازم برای رونق بخشیدن به باغ از اواخر اسفند شروع میشود.در ادامه این مقاله نحوه نگهداری از باغ را در فصل بهار مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نگهداری از باغ در بهار

برای رونق بخشیدن به باغ لازم است تا شاخه های آسیب دیده، بی جان و بیمار را هرس کرده، و به جز گل هایی که یکبار گل می دهند، بوته هایی را که در فصل تابستان گل می دهند، از قبیل بوته پروانه، گل ادریس و بسیاری از رز ها را کم پشت و مرتب کنید. بعد از رویش جوانه های بهاری چوب های سرمازده رامی توان هرس نمود. بوته ها و درخت هایی را که در بهار گل می دهند، بعد از گل دهی هرس کنید.از دیگر اقدامات لازم بررسی میزان PH خاک را با کیت آزمایش خانگی میباشد. برای تضمین صحت آزمایش تان، چند نمونه از نواحی مختلف بگیرید. خاک را به میزان لازم غنی کنید:برای افزایش PH خاک آهک دولومیت و برای کاهش آن سولفور به خاک اضافه کنید.

نحوه باغداری در فصل بهار

به محض امکان به عمل آوردن خاک چه باید کرد؟

علف های هرز و آشغال ها را جدا کنید. کود گیاهی (کمپوست) یا کود خوب پوسیده شده و هر گونه اصلاح کننده خاک را به ضخامت 10 سانتی متر روی خاک بریزید و با چنگک آن را به عمق 25 تا 30 سانتی متری برسانید.درخت ها، بوته ها و گیاهان دائمی که ریشه آن ها عریان شده، مانند سوسن یک روزه یا هوستا (hosta) را تا اوایل بهار بکارید. در صورت امکان برای کشت آن ها یک روز خنک و ابری را انتخاب کنید. گیاهانی را که در گلدان رشد کرده اند، در طول فصل رویش در هر زمانی به جز اواسط تابستان به باغچه منتقل کنید. حتماً حسابی به آن ها آب بدهید. بذر گل های فصل سرما مانند نخود شیرین، کوکنار، گل همیشه بهار و سبزیجاتی مانند کاهو، جعفری و اسفناج را بکارید.

هنگام رویش جوانه های تازه در اطراف درخت ها و بوته ها از کود متعادل (8-8-8 یا 6-6-6) و یا سایر اصلاح کننده های خاک که معمولاً توصیه می شود، استفاده کنید. اطراف بوته های اسید دوست مانند آزالیا و کاملیا، کود دارای اسید زیاد و مالچ برگ کاج بپاشید. به گیاهان دائمی (چند ساله) هنگام از سرگیری رویش جوانه های فعال شان کود بدهید.

و اما در اخر :

یک تپه کود درست کنید یا از سطل کودسازی استفاده کنید. با زباله های گیاهی و برگ هایی که از باغچه جمع کرده اید، شروع کنید. برای سرعت بخشیدن به عمل تجزیه آن ها را خرد کنید. به میزان مساوی مواد «قهوه ای» (سرشار از کربن) مانند پوشال خشک شده و «مواد سبز» (سرشار از نیتروژن) مانند چمن های زده شده و علف های هرز را به صورت لایه های مسطح و به همراه آب و فعال کننده بیولوژیکی کود، اضافه کنید. به طور مرتب آن را برگردانید. در طول فصل به افزودن مواد به این تپه ادامه بدهید تا بهار آینده یک کود خانگی و غنی داشته باشید.