سیستم سرمایشی و گرمایشی ویلا

تمامی افرادی که در زمینه ساخت خانه و ویلا و باغ ویلا فعالیت دارند به این امر واقف هستند که آرامش مهم ترین اصلی است که از خانه توقع میرود.در نتیجه فعالان این حوزه عملکرد خود را در ساخت خانه به گونه ای پیش میبرد که به آرامش ساکنان خانه منجر شود.دمای محیط از جمله فاکتورهایی است که در ایجاد آرامش بسیار تاثیر گذار است چرا که سرما و یا گرمای بیش از حد بسیار آزاردهنده خواهد بود.در این مقاله به سراغ نحوه ایجاد تعادل در دمای ویلا رفته ایم و تمامی عوامل موثر بر آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

عوامل موثر بر انتخاب سیستم گرمایشی و سرمایشی

عوامل موثر بر انتخاب سیستم گرمایشی و سرمایشی

عوامل بسیاری بر انتخاب سیستم گرمایشی و سرمایشی یک محیط تاثیر گذار هستند که در ادامه به تعدادی از آنها پرداخته ایم.

اندازه ویلا

برای انتخاب سیستم گرمایشی و یا سرمایشی ابتدا اندازه ویلا را در نظر داشته باشید.سیستم های ضعیف قطعا قادر به گرم یا خنک کردن محیط های بزرگ نخواهند بود.همچنین سیستم های قدرتمند محیط های کوچک را بیش از حد نیاز گرم و یا خنک خواهند کرد که این امر برای ساکنین منزل آزار دهنده خواهد بود.

رطوبت هوا

رطوبت هوا در شهرهای مختلف متفاوت است برای مثال رطوبت هوا در شمال کشور چندین برابر تهران و یا استان البرز است.در نتیجه برای انتخاب سیستم های گرمایشی و سرمایشی لازم است رطوبت هوا را در نظر بگیرید.

معماری ویلا

بزرگ بودن ویلا و وجود اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف ایجاب می‌کند دستگاه انتخابی به گونه‌ای باشد که امکان تنظیم نمودن دمای هر قسمت را به طور مستقل فراهم کند، بنابراین استفاده از سیستمی که به طور یک‌پارچه همه قسمت‌ها را گرم و یا سرد می‌کند مقرون به صرفه و ایده‌آل نیست.

گرمایش از کف

انواع سیستم گرمایشی

گرمایش از کف

گرمایش از کف به عنوان یکی از روش نوین در جهان شناخته شده وبه عنوان راحت ترین، سالم ترین و طبیعی ترین روش برای گرمایش خانه شناخته می شود.سیستم گرمایش از کف امروزه در تمام جهان به سایر سیستم های گرمایشی مانند رادیاتور و یا فن کوئل، در خانه های مسکونی، کارخانه ها و سوله های صنعتی ترجیح داده می شود.

گرمایش از طریق حرارت مرکزی

در گرمایش از طریق حرارت مرکزی حرارت در خارج از ساختمان در محلی مانند موتورخانه تولید و با استفاده از سیستم لوله کشی به فضای داخل هدایت میشود. این روش گرمایشی اصولاً در ساختمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.استفاده از این سیستم رایج ترین روش گرمایشی است که کارایی قابل توجهی در ساختمان های بزرگ داشته و گرمای دلپذیری را در محیطی امن برای ساکنین به ارمغان می آورد.

رادیاتور

رادیاتور شوفاژ یکی از رایج ترین پایانه های حرارتی در سیستم های گرمایش مرکزی هستند. از این نوع مبدل های حرارتی جهت انتقال حرارت آبگرم در گردش سیستم گرمایش  (آب سیرکولاسیون) به فضای اطراف رادیاتور استفاده می شود.

شومینه

شومینه

شومینه سیستم گرمایشی است که در بیشتر ویلا ها به صورت طبیعی یعنی هیزمی مورد استفاده قرار میگیرد.استفاده از شومینه در ویلاها جنبه ی تزئینی داشته و در دکوراسیون داخلی ویلا نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع سیستم سرمایشی

  •   فن کویل
  •   کولز گازی
  •   کولر آبی
  •   چیلر
  •   تهویه مطبوع