بام سبز

بام سبز به معنای استفاده از پوشش گیاهی در بام  باغ ویلا میباشد.برای اجرای درست و اصولی این کار و گرفتن نتیجه مطلوب لازم است گیاهانی که برای بام سبز انتخاب میکنید متناسب با آب و هوا و شرایط اقلیمی منطقه باشد. بام سبز با استفاده از گیاهان پوششی و عمدتاً چمن شکل می گیرد و تنها ویژگی بام سبز گسترده ایجاد یک سطح سبز وسیع به لحاظ بصری و بدون کاربرد مشخص میباشد و تنها بعد زیست محیطی آنها قابل استفاده است.در ادامه به مزایای بام و چکونگی تاثیر آن بر محیط خواهیم پرداخت.

بام سبز

مزایای استفاده از بام سبز

جذب دی اکسید کربن هوا و کاهش آلودگی هوا از طریق گیاهان. همچنین باعث جذب کننده گرد و غبار و ذرات سمی موجود در هوا می شوند.باعث خنک شدن هوای شهر می شوند.به دلیل تبدیل بام، دیوار و تراس به سبزینگی ، فضایی سازگار و مطبوع برای کاربران ساختمان ایجاد میشود.براساس پژوهش های صورت گرفته بام های سبز می توانند اتلاف گرمایش و مصرف انرژی را در زمستان به مقدار قابل توجهی کاهش دهند.لایه عایق رطوبتی ، کاهش آلودگی صوتی ، جاذبه زیباشناختی و زیبایی طبیعی ، کاهش مصرف انرژی ، ایجاد محیط مناسب تفریحی ، ایجاد فضای بیشتر کاربردی در ساختمان و افزایش ارزش ملک از دیگر مزیت های بام سبز میباشد.

انواع بام سبز

بام سبز گسترده

در این نوع سیستم ها از لایه کاشتی به ضخامت 5 الی 15 سانتی متر استفاده می شود و به دلیل سبک بودن غالبا نیازی به اصلاح ساختار بنا نیست و برای ساختمان های موجود مناسب تر است.

بام سبز متمرکز

حداقل عمق لایه کشت در این نوع بام سبز 30 سانتی متر می باشد و امکان کاشت هر نوع گیاهی در این نوع بام سبز وجود دارد.

بام سبز ترکیبی

ترکیبی از دو بام گسترده و متمرکز است. دارای فواید دو نوع بام ذکر شده می باشد، اما دارای ظرفیت بار بیشتری است. در عین حال سبز شدن در داخل پانل های گسترده سبک وزنی صورت می گیرد.

انواع بام سبز