حفاظت از باغ در سرما

در این مقاله قصد داریم تاثیر سرما بر گیاهان و نحوه محاظت از گیاهان در برابر سرما را مورد بررسی قرار دهیم.گیاه سرشار از احساس است.تمامی افرادی که با گیاهان سر و کار دارند به این موضوع واقف هستند.سرمای زیاد میتواند در صورت بقا به مدت طولانی مرگ احساسات را به همراه داشته باشد.در گیاهان نیز به همین صورت است.مگر اینکه ماهیت گیاه به صورتی باشد که از سرما آسیبی نبیند.ما در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه زمستان را با کمترین آسیب سپری کنید.

حفاظت از باغ در سرما

سرمازدگی در گیاهان و خطرات آن

در ابتدا لازم است در انتخاب گیاه مورد نظر دقت نظر داشته باشید.انتخاب گیاهان حساس در شرایط اقلیمی نامناسب یکی از مهم ترین دلایل آسیب دیدن گیاهان از سرما است.اگر در  باغ شما در منطقه سردسیر است و آنجا سکونت دارید به پرورش گیاهانی بپردازید که حساسیت کمتری نسبت به سرما دارند. در مورد گیاهان سازگار با شرایط آب و هوایی گاهی مشکلات سرمازدگی پیش خواهد آمد. برخی از عوامل موثر در این مسئله افت شدید و غیر منتظره دما در برخی از سالها و یا آغاز زود هنگام سرمای پاییزه می باشد. گاهی نیز طرز نگهداری از گیاهان در افزایش حساسیت آنان در برابر سرما موثر هستند مثلا دادن کودهای حاوی نیتروژن بالا در اواخر فصل تابستان موجب تحریک رویش ساقه های جوان می شود.

تفاوت سرمازدگی و یخ زدگی

یخ زدگی را میتوان پایان عمر گیاه دانست چرا که آب درون سلولهای آن تبدیل به کریستالهای یخ میشود و این کریستالها به دیوار سلول آسیب می زند و موجب از هم گسیختگی گیاه میشود. سرمازدگی فقط سطح رویین گیاه را تحت تاثیر قرار میدهد و به عمق نفوذ نمی کند.در نتیجه سرمازدگی میتواند به سطح برگ و جوانه های برگ آسیب بزند اما نمیتواند گیاه را از پا در بیاورد.

اقدامات لازم در محافظت از گیاه در برابر سرما

  •   انتخاب درست نوع گیاهانی که در فضای باز می کاریم
  •   مکان کاشت گیاه
  •  شرایط رشد و نگهداری گیاه
  •   استفاده از پوشش