سم پاشی باغ و باغچه

تامین سلامت گیاهان در باغ و باغچه ، یکی از مهم ترین دغدغه های صاحبان باغ و باغ ویلاست. از روش های کاشت و آبیاری گرفته تا میزان نور هر نوع گیاه و... همه و همه برای حفظ سلامت گیاهان لازم و ضروری هستند. در این میان اما مسئله دیگری نیز وجود دارد که می تواند در بعضی مواقع حتی بحرانی نیز بشود. مشکلاتی از قبیل وجود آفت، حشره و چیزهایی این چنینی میتوانند آسیب های جبران ناپذیری را به گیاهان بزنند. به حشراتی که با فرو بردن خرطوم خود به داخل بافت گیاهی شیره گیاهی را مکیده و یا با جویدن بافتهای گیاهی باعث اختلال در اعمال حیاتی گیاه می گردند آفت اطلاق می گردند.در این مقاله به راه های مقابله با آفت خواهیم پرید.

سم پاشی و اصول آن

سم پاشی اولین و موثرترین راه برای مقابله با آفت های باغ و باغچه است.فرایند سم پاشی دارای اصولی است که لازم است برای نتیجه گیری بهتر حتما رعایت شوند.میزان سم و غلظت آن یکی از مواردی است که حتما باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید.ماده موثر در انواع سموم متفاوت است اما در حالت کلی میتوان گفت غلظت 5/2 در هزار که جهت سمپاشی بر علیه آفات و امراض مناسب است میزان تقریبی آن برابر است با یک قاشق مرباخوری سم در یک آبفشان یک لیتری ، میزان سم لازم را در داخل آبفشان ریخته، به آن آّب اضافه نموده و به شدت تکان دهید تا سم با آب مخلوط گردد، محلول شیری رنگ به دست آمده آماده برای سمپاشی است.

سم پاشی باغ و باغچه

آگاهی و شناخت کامل از تمامی ویژگی های گیاه مورد نظر در سم پاشی ضروری میباشد. میزان حساسیت و مقاومت گیاه را در سم پاشی حتما در نظر داشته باشید. گلهای گیاه را به طریقی بپوشانید چون گلها نسبت به سموم خیلی حساس هستند.گیاه را خارج از آپارتمان و هنگام صبح یا عصر و بدون جریان شدید هوا سمپاشی نمایید.اگر ناچار به سمپاشی با دو سم بر علیه دو بیماری یا آفت هستید هیچ وقت سموم را با همدیگر مخلوط ننمایید.در هنگام سمپاشی تنفس نکنید و مواد خوراکی را بپوشانید.

وسایل سمپاشی و دستها را بعد از سمپاشی با مواد شوینده کاملا شسته و تمیز کنید.پس از تهیه محلول سم مقداری سم را روی پنبه اسپری نموده و لکه ها را با آن خیس نمایید.سمپاشی را طبق دستور هر هفته یا هر دو هفته یک بار انجام دهید تا علایم کاملاً برطرف گردند.در سم پاشی باید کلیه اندام گیاهی بخصوص سطح زیرین برگها و به جز گلها آغشته به سم شود.سموم را در ظروف و شیشه های دیگر که امکان اشتباه با داروها و آشامیدنیها وجود دارد نگهداری نکنید.از مخلوط آب و سم فقط یک بار استفاده کنید.
گرد پاشی با گرد گوگرد در بعضی موارد بر علیه سفیدکها توصیه شده اند، در صورت لزوم مقداری گرد گوگرد را درون بشقابی ریخته و با اسفنج یا برس ظریف گردپاشی نمایید. غبار پاشی با آب به منظور تأمین رطوبت در کاهش آفات و متأسفانه در ازدیاد عوامل بیماری زای قارچی مؤثرند بنابراین دفعات غبارپاشی  و آبیاری را طبق دستور انجام دهید.