تاثیر نوسانات قیمت ارز بر قیمت مسکن

نوسانات اخیر نرخ دلار تاثیر چشمگیری بر تمامی بازارها داشته است. گرانی دلار از جمله مواردی است که عموم مردم درگیر آن می‌شوند.قیمت مسکن نیز به عوامل زیادی همچون قیمت آهن ،قیمت مصالح ساختمانی و...بستگی دارد.قیمت آهن و مصالح نیز به قیمت دلار وابسته است و این زنجیر همچنان ادامه دارد.لذا نوسانات قیمت ارز بر قیمت تاثیر ویژه ای را بر بازار مسکن خواهد داشت.در این مقاله قصد دارم تا تاثیرات نوسانات ارزی اخیر را بر قیمت مسکن مورد بررسی قرار دهیم.

تاثیر قیمت دلار بر مسکن

به اعتقاد کارشناسان بازار مسکن می‌توان چند سناریوی ثبات وضعیت، وضعیت کوتاه‌مدت و بلندمدت متصور شد. این عده در تفسیر ثبات وضعیت مسکن معتقدند با توجه به تحریم‌های جدید آمریکا بسته ارزی بانک مرکزی ناکارآمد بوده و دو بخش عرضه و تقاضا طی ماه‌های آتی همچنان سرگردان و برای اجرایی کردن تصمیمات خود چند ماهی صبر خواهند کرد.در این میان قیمت مسکن نیز متزلزل خواهد بود.با توجه به این نوسانات بیشتر افراد از فروش ملک و یا خانه خود منصرف شده و منتظر ثبات در بازار مسکن خواهند بود.لذا در این مدت بازار مسکن با رکود رو به رو خواهد بود.

رابطه بازار مسکن با دلار

بازار ارز و بازار مسکن دو بازاری هستند که بیشترین رقابت را در سرمایه‌گذاری و سوددهی دارند. همین امر موجب می‌شود بیشتر سرمایه‌گذارانی که علاقمند به خرید و فروش دلار بودند به علت نامتعادل بودن این بازار به سوی بازار مسکن سرازیر شوند و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این بازار انجام دهند.از طرف دیگر کارشناسان معتقدند از آنجا که ارز و مسکن، هر دو اقتصادهای سرمایه‌ای محسوب می‌شوند، افزایش قیمت دلار و رکود خرید و فروش دلار، تاثیر مستقیم بر بازار و قیمت مسکن خواهد داشت. متقاضیان غیر مصرفی بازار مسکن، سرمایه‌گذاری‌های خود را در بازار ارز انجام خواهند داد. همین امر موجب کاهش خرید و فروش و ایجاد نوسانات قیمتی در بازار مسکن خواهد شد.