گیاهان سمی چیست

کاشت گیاهان زینتی و زیبا یکی از اصول محوطه سازی در باغ ویلا میباشد.در کاشت گیاهان باید نسبت به نوع گیاه آگاه بود.برخی از گیاهان بر خلاف ظاهر زیبا ، میتوانند به شدت سمی و کشنده باشند.در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از گیاهان سمی را معرفی کنیم.

شوکران آبی

شوکران آبی گیاهی است  دارای بویی مطبوع شبیه به هویج است.اما به این بو اعتماد نکنید چرا که با یکی از سمی ترین ترین گیاهان کره زمین مواجه هستید. این گیاه نمونه های مشابه زیادی در طبیعت دارد، بنابراین، برای اینکه خود را از خطر آن در امان نگه دارید، بهتر است از دست زدن به هر گیاهی شبیه شوکران پرهیز کنید.سم این گیاه موجب ایجاد تهوع، تشنج و کاهش تپش قلب می شود. حتی ممکن است فرد را به کام مرگ بفرستد. یک ریشه کوچک ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرمی از شوکران آبی برای کشتن یک گاو بزرگ کافی است.

گیاهان سمی

فرفیون صورتی

Euphorbia نام علمی این گیاه و از خانواده یوفوریا است که حاوی شیره‌ی شیری‌رنگ بسیار سمی است. فرفیون ها جز گسترده‌ترین گونه‌های قلمرو گیاهان هستند. شیرآبه گیاه فرفیون سمی بوده و در صورت تماس با چشم باعث کوری و یا کاهش بینائی می‌شود. تماس زیاد آن با پوست باعث تجزیه پروتئین ها می‌شود و باعث افزایش احتمال سرطان می‌شود. همه قسمت‌های این گیاه سمی است.

گیاهان سمی

ویستریا

ویستریا (Wisteria) یا پیچ گلیسین یک گیاه رونده‌ی تزیینی از تیره‌ی باقلاییان با گل‌هایی واژگون آبی، صورتی یا سفید بسیار زیبا و دلپسند است که دیوارهای منازل را به شکل باشکوهی تزیین می‌کنند. تمام قسمت‌های این گیاه تزیینی که با نام درخت لوبیا نیز معروف است، بسیار سمی هستند و خوردن آن‌ها باعث تهوع، استفراغ، دل‌پیچه و اسهال می‌شود. در صورت مسمومیت با این گیاه سمی به درمان‌های مثل هیدراتاسیون وریدی و مصرف قرص‌های ضد تهوع نیاز خواهد بود. البته عده‌ای معتقدند که گل‌های ویستریا سمی نیستند.

گیاهان سمی

گل دیفن باخیا

دیفن باخیا  Dieffenbachia  گیاهی از خانواده گل شیپوریان است. این گیاه در محیط کم نور رشد می کند یکی از نام های رایج آن در بین مردم نیش حشره ات است از آنجا که اگر مقداری از برگ آن را بچشید، حس سوزش ناشی از نیش حشرات را تجربه می کنید. از این رو زبان احساس سوزش کرده و شخص مصرف کننده دچار نفخ نیز می شود. نفخ حاصل از این گیاه آنقدر هست که باعث جلوگیری از ورود هوا به گلو شود. اگر این گیاه در مقادیر زیادی مصرف شود، می تواند برای انسان و حیوانات خانگی مرگبار باشد.

گیاه سمی