تکنیک های نورپردازی در باغ ویلا

با کمی دقت در لیست باغ ویلاهای املاک سها متوجه خواهید شد که در بیشتر باغ ویلاها نورپردازی به صورت حرفه ای و مهندسی شده صورت گرفته است. نورپردازی در محوطه بیرونی باغ ویلا موجب میشود تا باغ یا حیاط در زمان غروب خورشید و یا پس از آن نیز مورد استفاده قرار میگیرد. نورپردازی در تمامی فضاهای باغ ویلا از جمله تراس ، بام ، نمای ساختمان ، حیاط و باغ صورت میگیرد و جلوه ی فوق العاده ای را در شب ایجاد میکند.میتوان با نورپردازی بر روی بوته ها و درختان و ایجاد نورهای جذاب برای فواره ها و مجسمه ها فضای منحصر به فردی ایجاد کرد.در این مقاله با تکنیک های مختلفی از نورپردازی آشنا خواهید شد.

تکنیک های مختلف نورپردازی

استفاده از تکنیک های نورپردازی مختلف مشروط به مواردی همچون مکان قرار گیری ، روشنایی ، زاویه تابش و شعاع نور و همچنین میزان فاصله میباشد که لازم است برای ایجاد کیفیت در نورپردازی مورد توجه قرار گیرند.نور پردازی سطوح پایین و بالا ، نورپردازی مهتابی ، نورپردازی سطحی ، سایه سازی ، نورپردازی مسیر ها و زمینه انواع مختلف تکنیک های نورپردازی هستند که با توجه به محل ، مورد استفاده قرار میگیرند.

تکنیک های نورپردازی در باغ ویلا

نورپردازی امنیتی

در این نوع از نورپردازی نیازی به درخشش و زنندگی نیست.نور ملایم در نورپردازی امنیتی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.هدف از این نوع نورپردازی محافظت از باغ ویلا در برابر دزدی و دیگر مسائل میباشد.

نورپردازی انعکاسی

آب یکی از مهم ترین عناصر محوطه سازی است.آبنما ، برکه ،  آبشار و استخر همگی با استفاده از آب جلوه پیدا میکنند.آب در نورپردازی نیز نقش ویژه ای دارد.آب در طبیعت مانند آینه جلوه گر میباشد.

ایجاد سایه با استفاده نورپردازی

در این نوع نورپردازی منبع نوری در قسمت جلو و یا پایین موضوع قرار میگیرد.

ایجاد بافت و سایه با استفاده از نورپردازی

برای ایجاد بافت و سایه با استفاده از نورپردازی لازم منبع نوری در پشت موضوع یا زمینه عناصر و موضوعات منظر یا در میان آنها قرار میگیرد.