طراحی باغ ویلا به سبک سنتی

طراحی دکوراسیون داخلی و یا محوطه بیرونی باغ همواره یکی از دغدغه های مهم صاحبان باغ ویلا به شمار میرود.همان طور که در مقاله سبک های مختلف دکوراسیون داخلی گفته شد ؛ شما میتوانید با توجه به کاربری فضا و روان شناسی موقعیت از سبک های مختلفی مانند ویلیام اند مری ، کوئین آن ، جوجین و یا باروک در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا استفاده کنید. اما در کشور ما طراحی باغ ویلا و یا خانه به سبک سنتی همیشه طرفداران ویژه ای داشته است.در این مقاله قصد داریم تا طراحی باغ ویلا به سبک سنتی را مورد بررسی قرار دهیم.

به کارگیری آجر قفقازی در نمای بیرونی و آلاچیق

آجر یکی از مصالح مورد استفاده در معماری سنتی ایران است که امروزه نیز مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته است.استفاده از آجر قفقازی نیز در محوطه سازی ها و طراحی نمای بیرونی ویلا بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

استفاده از حوض و استخر در محوطه بیرونی باغ ویلا

استفاده از حوض در محوطه بیرونی باغ ویلا

استفاده از حوض یا حوضچه در فضای بیرونی باغ ویلا یکی از مهم ترین عناصر معماری سنتی باغ ایرانی محسوب میشود.استفاده از فواره در کنار حوض نمای فوق العاده ای را در فضا ایجاد میکند که منحصر به فرد و سنتی است.چرا که حوض را میتوان نمادی از سبک سنتی معماری ایران دانست. به دلایل شرایط اقلیمی ایران در میان حیاط هر خانه ای آن روزها حوض زیبای وجود داشت. حوضی که طراوت و تازگی آب را به محیط خانه هدیه می داد.

استفاده از شاه نشین در معماری ویلا

شاه نشین را میتوان یکی از عناصر ویژه در معماری سنتی ایرانی دانست. اتاقی با ارتفاع زیاد است که معمولا بدون سقف و یا دارای سقف نیم گنبدی است. شاه نشین در واقع تراس یا بهار خوابی بزرگ با نمایی با شکوه و شکیل است.طراحی شاه نشین در صورت امکان و در نظر گرفتن وجود فضای کافی ، به یکی از طرح های جدایی ناپذیر معماری سنتی تبدیل شده است.

استفاده از شیشه های رنگی در پنجره ها

شیشه های رنگی در کنار هم فضای فوق العاده با طراوتی را ایجاد میکنند که مخصوص به معماری سنتی ایران است.امروزه بیشتر افراد خوش ذوق از این شیشه های رنگی در بیشتر فضای خانه خود استفاده می کنند.

استفاده از تخت های سنتی در محوطه باغ

استفاده از تخت در محوطه باغ با ترکیبی از پشتی و قالیچه های سنتی چشم هر بیننده ای را به خود جلب میکند.استفاده از تخت های سنتی در مراکز عمومی مانند رستوران ها و کافه ها نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.