آردواز یا سقف شیروانی

سقف در هر خانه ای مهم ترین رکن برای پایداری ساختمان محسوب میشود و ساخت آن دارای اصول و قواعد معماری و عمران است که باید رعایت شود تا ساکنان خانه با آرامش هر چه تمام در آن سکونت داشته باشند.هنر معماری مانند دیگر هنر ها هر روزه ابزار جدیدی را به کار میگیرد تا در حین مقاوم سازی ، زیبا سازی نیز مورد توجه قرار گیرد.سقف شیروانی در گذشته در مناطقی با آب و هوای معتدل مورد استفاده قرار میگرفت اما با گذشت زمان و جلوه ی ویژه ای که این سقف ها به نمای ساختمان میبخشیدند در دیگر مناطق نیز سقف شیروانی یا آردواز به شدت مورد توجه قرار گرفت و امروزه شاهد هستیم که در بیشتر باغ ویلا های اطراف تهران از سقف های شیروانی استفاده میکنند.در این مقاله قصد داریم تا جنس و ویژگی های سقف شیروانی را مورد بررسی و آنالیز قرار دهیم.
سیمان ، آزبست ، الیاف معدنی ، الیاف مصنوعی و مواد شیمیایی متریالی هستند که در ساخت سقف های شیروانی به کار گرفته میشوند. ورقه های  سقف شیروانی را به صورت پله ای و با شیب های متفاوت در سطوح بالایی ساختمان بر روی نمای اصلی ساختمان،بالای پنجره ها، سقف ساختمان های باغ ویلایی ، پوشش آلاچیق، اتاقک‌های کلبه‌ای، سردر ورودی مجتمع ها و… نصب می‌گردد. این ورقه ها از پیش رنگ شده نیستند و قابلیت رنگ پذیری دارند.

ویژگی های سقف شیروانی باغ ویلا

ویژگی های سقف شیروانی باغ ویلا

جلوگیری از نفوذ آب

سقف شیروانی چتر مناسبی در محافظت انواع نماهای دیگر میباشد و سپری در مقابل نفوذ آب -ناشی از برف و باران- از درز پنجره‌های نما به داخل ساختمان می‌باشد.

مقاومت در برابرآلودگی هوا

محافظت نمای بیرونی ساختمان در مقابل کثیف شدن به صورت طبیعی ، گرد و غبار و آلودگی‌های هوا بر روی نمای ساختمان‌ها می‌نشیند.بارش باران وآب شدن برف نشته بر لبه بالایی ساختمان‌ها با خود جاری شدن رگه‌هایی از مواد تیره و کثیف تیره کردن نما را به همراه خواهد داشت و مسلما پس از تکرار چندین باره این موضوع با نمایی که دیگر مثل سابق دلچسب نیست ، روبروخواهید شد. آردواز چتری برای محافظت نمای ساختمان از تجربه این روند بوده و در عین حال به ساختمان جلوه زیبایی می‌بخشد. استفاده از آردواز به عنوان چتر و پوشش محافظ نما به عنوان پوشش ضد آب برای نماهای آجری، حفاظت و دوام زیبایی ساختمان را چندین برابر می‌کند.

زیبا سازی نما

زیبا سازی یکی از مهم ترین ویژگی های سقف های شیروانی میباشد. علاوه بر مناطق معتدل که از این سقف ها برای محافظت از نما در برابر بارش باران و برف استفاده میکنند دیگر مناطق صرفا به جهت زیبا سازی نما این نوع سقف را برای ویلا ی خود انتخاب میکنند.