اصول چمن کاری در محوطه باغ ویلا

ساختار باغ ویلا به صورتی است که محوطه سازی در آن نقش تعیین کننده ای را ایفا میکند. برای محوطه سازی باغ ویلا اقداماتی همچون گلکاری چمن کاری سنگ فرش کاشت درختان زینتی ساخت آلاچیق و آبنما صورت میگیرد.در این مقاله قصد داریم تا اصول چمن کاری در محوطه باغ ویلا و نگهداری از آن را مورد بررسی قرار قرار دهیم. چمن کاری یکی از اصول اولیه و مهم محوطه سازی محسوب میشود که از آن بیشتر به عنوان بک گراند گل کاری و درختچه های زینتی استفاده میکنند. اگر بخواهیم در علم گیاه شناسی چمن را مورد بررسی قرار دهیم؛ چمن را میتوان در دسته گیاهان تک لپه ای قرار داد. کاشت چمن در شرایط آب و هوایی مختلف ،متفاوت میباشد.این بدین معناست زمان کاشت بذر چمن باید براساس اقلیم منطقه یعنی سردسیر و یا گرمسیر بودن آن انجام شود. از آنجایی که موقعیت مورد نظر ما در این مقاله باغ ویلا  اطراف تهران میباشد اوایل بهار بهترین زمان مناسب برای کاشت بذر چمن میباشد.البته اگر به اندازه کافی زود شروع کنید با نتایج رضایت بخشی رو به رو می شوید.

اصول چمن کاری در محوطه باغ ویلا

مراحل کاشت چمن

پراکنده کردن بذر: پراکندن بذر روی زمین اولین اقدام در کاشت چمن محسوب میشود که میتوان به دو روش دستی و ماشینی آن را انجام داد.باید توجه داشته باشید که بذر به صورت یکنواخت روی زمین پخش شود.

کوددهی: پس از کاشت چمن شما باید به چمن خود کود بدهید یا به اصطلاح باید سطح رویی خاک را مالچ کشی انجام بدهید . برای اینکار نیز از دو روش دستی و ابزار می توانید استفاده کنید . اگر شما از روش دستی استفاده می کنید پس از تهیه کود دامی پوسیده و سایر مواد آلی از جمله پیت موس ، باید به صورت یکنواخت بر روی زمین پراکنده کنید .

غلتک زدن سطح

برای اطمینان از تماس خوب دانه و خاک,تمام زمین را با غلتکی که تا نیمه پر از آب کرده اید غلتک بزنید. ابتدا حاشیه را غلتک بزنید و بعد غلتک زنی را برای کل زمین انجام بدهید.

آبیاری چمن باغ ویلا

ممکن است که این مهم ترین مرحله باشد.با اولین آبیاری,مطمئن شوید که آب به اندازه کافی برای مرطوب شدن خاک زیرین, به عمق حداقل ۱۵ تا ۱۸ سانتی متر  اعمال میشود.آب را به آرامی بریزید,طوری که اطراف دانه شسته نشود یا گل درست نشود. ممکن است لازم شود چندین باردر فواصل زمانی کوتاه آبیاری کنید تا بستر کاملاٌ مرطوب شود. بعد از آن,به اندازه ای آبیاری کنید که ۳ سانتی متر بالایی مرطوب شود به یاد داشته باشید که  برای جوانه زنی بذر باید بستر مرطوب باشد به یاد داشته باشید که دانه ها در یک زمان مشخصی جوانه می زنند و اگر در آن زمان زمین مرطوب نباشد ، دانه ها خشک می شوند.

مراقبت از چمن جدید پس از جوانه زدن

هنگامی که زمین از چمن های سبز و جوان پوشیده شد آبیاری را کمتر کنید و به صورت یک روز در میان ادامه دهید. همچنین شما باید حدود ۴ تا ۶ هفته بعد از جوانه زنی کود بدهید .چمن جوان اشتهای زیادی دارد . بنابراین  این تغذیه مهم را جدی بگیرید.