باغ ایرانی

باغ سرای ایرانی بر پایه اصول معماری که از عناصر طبیعی از جمله آب، درختان، ساختارهای هندسی و کوشک میانی می باشند، تشکیل شده اند که به اینگونه باغ ها، باغ ایرانی گفته می شود. باغ ها ی ایرانی در ادبیات ایران به نام باغ سرا، پردیس، فردوس، گلستان و بوستان معروف می باشند. واژه ی جدید که توسط پرشن گاردن ترجمه شده است باغ ایرانی می باشد که این گونه باغ ها در اطراف شهرهای ایران بسیار گسترده شده اند.

باغ های ایرانی در مسیر خروجی قنات ها در شهرهای طبس، یزد، بیرجند، گناباد و اکثر مناطق کویری نمایان شده اند در حقیقت این گونه باغ ها با تاریخ پیدایش قنات ها ایجاد شدند. یکی از مهمترین ویژگی های باغ سراهای ایرانی عبور آب در محوطه های باغ می باشد. برخی از باغ ها به صورت چهار باغ می باشند که باعث می شود آب در چهار مسیر روانه شود. ایجاد باغ های میوه و زمین های کشاورزی بدون حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق ممکن نخواهد بود از این رو در باغ ویلاهای واقع در شهریار شاهد حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق هستیم.

باغ های ایرانی شامل طرح های منحصر به فرد و زیبایی می باشند که از سه ساختار بارز تشکیل شده اند: 1:در مسیر عبور جوی آب قرار دارد. 2:به وسیله ی دیوارهای بلند محصور شده اند. 3: محوطه باغ های عمارتی شامل استخر می باشند. جهانگردان اروپایی با مشاهده باغ های ایرانی در شهرهای مختلف آن ها را مشخصه  پرشن گاردن توصیف می کردند.

با مراجعه به لیست باغ ویلا های املاک سها مشاهده خواهید کرد که باغ ویلاهای ساخته شده در مناطق ملارد علاوه بر امکانات رفاهی و ساختی مدرن  هویت ایرانی باغ های ایرانی را نیز در ساخت خود دارا می باشد.

باغ های ایرانی پاسارگارد ریشه معماری تمام باغ های ایرانی می باشد که اوسط کوروش کبیر ساخته شده اند لازم به ذکر است که هندسی سازی این باغ ها مطابق خواسته ایشان بوده است. باغ سرای ایرانی در دوره ی ساسانیان در جلوی معابد و کاخ ها به وجود آمده اند که در دورهی اسلامی رواج پیدا کرد. قدیمی ترین اسناد برای باغ های ایرانی به دوره ی ساسانیان باز می گردد.